Повлия ли COVID-19 върху продажбите на ферментирали чаени напитки?
С наближаването на края на 2021 г. реших, че е минало достатъчно време от първите пандемични мерки в световен мащаб, та на база на десетки публикувани международни пазарни анализи да може да се направи коректно обобщение за това какво влияние имаха те върху пазара на комбуча. Не ми се искаше да засягам темата за COVID -19, защото и без това всички постоянно говорят за нея, но тук става дума за бизнес. Да поговорим за този многомилиарден бизнес и за това как страхът от една болест и мерките, свързани с ограничаване на разпространението ѝ, повлияха върху него. Ще ви изненадам – мога да дам кратък отговор на този въпрос – наблюдава се положителен тренд в продажбите на съществуващите вече марки, а също и на новосъздадените такива.
Световните пазарни анализи регистрират убедително развитие на пазара на ферментирали напитки и в частност на комбуча.
В мащабната криза, обхванала световната икономика, в която доста бизнеси пострадаха, развитието на функционални напитки и храни набира сила. Според FORTUNE Business Insights размерът на глобалния пазар на комбуча възлиза на 1,84 милиарда долара и се очаква да достигне 10,45 милиарда до 2026 г., показвайки CAGR[1] от 23,2% растеж през прогнозния период.
Но нека видим какво точно се случи през 2019 и 2020 г. Разглеждаме тези две години, защото през тях с различна сила и в различни времеви периоди икономиките на много държави бяха поставени пред сериозни изпитания. Бяха затворени предприятия и логистични складове заради необходимостта от ограничаване на контактите и социалното дистанциране. Много бизнеси бяха на ръба на оцеляването, а такива, които бяха по-нестабилни финансово – затвориха. Много нови проекти бяха „замразени“ и оставени за по-добри времена.
Неяснотата, страхът и кризата с доставки на суровини и материали сковаха повечето индустрии и оказаха негативно влияние върху развитието на икономиката в глобален мащаб. Вероятно това не е нещо ново за Вас, но исках да припомня тези събития, защото сякаш през 2021 г. забравихме, че през 2019-2020 г. дори не можеше да се ходи свободно на работа. А какво се случи с пазара на комбуча в този период? ОТНОВО РАСТЕЖ! Преди да разгледаме на какво се дължи това, нека уточня, че растежът през разглежданите години 2019-2020 се отбелязва на фона на доста неблагоприятното развитие на пазара на безалкохолни напитки. Оценен на 1 257,77 млрд. долара, спадът през 2020 г. е с близо 30%. Очаква се да възстанови нива едва през 2024-2025 г. Подобна ситуация имаше през 2008-2009 г.
Става ясно, че от една страна като цяло сегментът е с огромен спад, а от друга – част от него дори и в пандемичните 2019-2020 г. се развива със завидни темпове. Този факт прави още по-интересен и завладяващ всеки проект, свързан с комбуча.
Нека видим какви са причините за неспиращия пред пандемията възход на комбуча. Няколко екипа от анализатори дават насоки за разбирането на този икономически феномен, който се разглежда в две посоки.
В период, в който общественото внимание е концентрирано върху здравето, здравословният начин на живот набира все по-голяма популярност, а това включва консумацията на функционални храни и напитки. Според Institute of Food Technologists (IFT) вече над 70% от пазара на безалкохолни напитки в САЩ се държи именно от функционалните. Зашеметяващо!
Пазарът на пробиотици също расте, съответно расте и търсенето на комбуча. Особено внимание се обръща на пробиотичните напитки. Повечето пробиотични напитки се правят от ферментирало мляко – кисело мляко и кефир. Комбуча също е пробиотична напитка, която има предимството да може да се приема от хора, които имат непоносимост към млечните продукти. Милениум и Z-поколенията са силно ориентирани към здравословния начин на живот и не е случайно, че те са най-големият потребител на функционални напитки. Друг плюс на комбуча е че може да се комбинира с всякакви хранителни режими и на практика е универсална напитка за всяко време на деня.
Друга интересна тенденция в консуматорските нагласи, която е част от преориентирането на много хора към здравословен начин на живот, е намаляването на консумацията на алкохол. Според Световната здравна организация (СЗО) 5,3% от общата смъртност се дължи на употреба на алкохол и свързаните с това заболявания. Наблюдава се изместване на предпочитанията на потребителите към комбуча или други слабоалкохолни напитки. Личните ми наблюдения са, че консумацията на спиртни напитки рязко се повиши по време на локдаун, но това не е достатъчно за да промени пазарната тенденция и не е повод да мислим, че Винпром Карнобат е част от световната здравна конспирация 🙂
Ако все пак Ви трябват още причини, за да започнете да пиете повече Комбуча, ще Ви цитирам излязлото през 2020 г. изследване на Националния център за биотехнологична информация (NCBI), според което: „консумацията на комбуча помага за поддържане на имунната система поради своите антиоксидантни, противовъзпалителни и понижаващи холестерола свойства”.
Здравословните ползи от приема на комбуча не са новост за почитателите на напитката, но подобно конкретно твърдение, изказано от авторитетна институция, при това в условията на пандемията от COVID-19, дава особен стимул за новите потребители.
Втората причина, поради която комбуча продължава да набира пазарна скорост, е възможността да се реализира висок производствен марж. От големите конвенционални производства до малките квартални комбучовари – всички прилагат специфично ноу-хау в разработката на конкретни ароматни композиции и във влагането на плодове и билки, които пък от своя страна допринасят за още по-голям здравословен ефект. Възможностите са хиляди и точно тази уникалност на всеки производител дава възможност за една по-висока норма на печалба. В крайна сметка говорим за бизнес и всеки иска инвестициите му да са с висока норма на възвръщаемост. Разбира се, трябва и много любов към занаята, за да направите истинска и търсена комбуча!
Излизайки от конкретните числа и анализи, но изцяло стъпил на тяхна база, нека го кажа така – този бизнес е с висока добавена стойност и положителен тренд, защото комбуча е все по-ценена от потребителите, тъй като създава емоция и дава здраве. А това се възнаграждава!
Няколко думи и за пазара в България. Тук също следваме световните тенденции, т.е. наблюдава се ръст както в обема продажби, така и в марките, които се предлагат на пазара.
Ако до 2017 г. по родните магазини можехте да намерите само една българска и епизодично една вносна марка, то сега има доста по-голямо разнообразие. Създадоха се 4 нови български марки. За съжаление една от най-подготвените в технологично отношение не можа да продължи развитието си. Според мен поради изцяло маркетингови грешки.
Друга нова марка е почти изцяло експортно ориентирана и набра сериозна скорост. Създаде се и бранд, който в началото бе ориентиран основно за MLM продажби, но виждам, че и те вече присъстват в търговската мрежа. Четвъртият бранд е по-скоро регионален, като фокусът му е София. През 2020 г. имаше и още един проект, по който работихме, но за съжаление стресът от неизвестността отдръпна инвеститорите. Днес, в края на 2021 г., отчитаме това като грешка, но вярваме, че интересното за тази компания тепърва предстои…
На българския пазар вече може да закупите и 3 чужди марки. Ценово те са по-високо ориентирани от предлаганите български. Личното ми мнение е, че качеството не отговаря на по-високата цена, но имат интересни вкусове, които си заслужава да опитате.
За съжаление не мога да ви предоставя конкретни числа за пазарната пенетрация, поради факта, че браншовата статистика у нас все още не е обособила конкретна, отделна група за комбуча или функционални напитки. Продажбите на комбуча се „вливат“ в тези на „студен чай“, което не дава представа за конкретното състояние на нещата. Фактите, които споделям тук за пазара у нас, се базират на информация от най-големите търговци на комбуча по всички дистрибуционни канали, както и на лични контакти с производители и вносители в България.
Ще се радвам, ако чрез този пост съм Ви предизвикал да обмислите да инвестирате в бизнес с потенциал. Но още по-щастлив ще бъда, ако съм ви накарал да си налеете чаша комбуча. Така, както правя аз всеки ден!
Наздраве!
[1] CAGR – Compound annual growth rate – индекс, който изчислява темповете на развитие в проценти.