Бирената индустрия насочва поглед към комбуча
Един от най-големите световни играчи – Molson Coors, закупи Clearli Kombucha, Калифорния.
Трендът: Според Нилсен, през изминалата година 1/3 от пиещите бира са намалили консумацията ѝ, а ¼ проявяват интерес към алкохол, съвместим със здравословния им начин на живот.
Безалкохолните и нискоалкохолните бири са първа стъпка към задоволяването на тези очаквания, но производителите на бира не спират дотук.
Те искат да се включат в пазара на здравословни функционални напитки. Целта им е да разширят продажбите си като включат напитки, различни от бирата, и те постигат това като използват предимството си, че потребителите на техните продукти вече имат изградено позитивно мнение за качеството на тяхната продукция. Производителите на бира започват да изненадват своите потребители с нови продукти, които задоволяват желанието им да консумират напитки с допълнителни здравословни ползи. Изградените дистрибуторски канали и търговски екипи бързо и ефективно позиционират новите попълнения в портфолиото на тези компании в търговската мрежа.
За бирените компании се отварят нови възможности, чрез които да навлязат в пазар с висок тренд на развитие и с относително ниска конкуренция спрямо все по-сегментиращия се бирен пазар.
Освен комбуча, Molson Coors пусна на пазара газирана вода с хмел, натурални аромати и без захар (Wellraiser), газирано вино с 5,5% ABV и нискоалкохолни коктейли без захар.
Molson Coors: “На първо място ние сме пивовари и нашият бизнес е да произвеждаме бира и сайдер, но стратегията ни за разширяване на портфолиото се фокусира в реагирането на променящите се потребителските вкусове, а те са в посока на здравословните и нискокалорийни напитки“.
Molson Coors е собственик на десетки пивоварни по целия свят. Познати на българския пазар марки са Staropramen, Astika, Kamenitza и Бургаско.
Явно прогнозите на анализаторите за двуцифрени годишни ръстове на комбуча в следващите десет години са реални, което се потвърждава и от реакциите на бизнеса. Със сигурност комбуча няма да замени бирата, но всеки разумен бизнес играч иска да има в портфолиото си състезателен кон, а комбуча е именно такъв.
Тук възниква въпросът ако има и навлизат толкова големи играчи, то има ли място за нови, по-малки в този сегмент?
Да, има. Самият факт, че големи сделки с покупка на готови мощности и изградени брандове продължи и през 2019 г. също го потвърждава. Европа, Китай и Азия са все още със слабо развити производства, но с все по-увеличаващо се търсене. Комбуча дава възможност за неограничени вкусови комбинации и тук „запазена марка“ няма никой, т.е. всеки може да изненада потребителя и да бъде харесан! „Малки“ локални производители успешно налагат своите брандове и през 2019 г., като има и такива (в т.ч. в България), които произвеждат за големи европейски търговски вериги, специализирани в продажба на био храни и напитки. Освен това комбуча е сегмент от новите тенденции да се консумират ферментирали храни и напитки. Част е от общия потребителски поглед, насочен към здравословни, функционални напитки, което дава увереността на инвеститорите за продължителен жизнен цикъл!
Сега е моментът!